Gry MOBA (multiplayer online battle arena) istnieją już od bardzo dawna i zostały stworzone jako sposób na spotkanie większej liczby graczy i sprawdzenie swoich umiejętności przeciwko sobie. Pierwsza gra MOBA pojawiła się w 2003 roku jako mod do Warcraft III, a później została zaadaptowana do jednej z najpopularniejszych gier MOBA wszechczasów — Dota 2. Oczywiście nie jest to jedyna gra MOBA, a MOBA gatunek miał prawie 20 lat, aby rozwinąć się w to, czym jest dzisiaj. Powodem, dla którego gry MOBA są tak popularne, jest to, że można w nie nieskończoność grać i są stale aktualizowane o nową zawartość, a ich uniwersa są rozszerzane w nieskończoność. Jedną z najbardziej godnych uwagi rzeczy w tym gatunku gier wideo jest to, że stanowi on ogromną część przychodów z e-sportu w branży. Przyjrzymy się niektórym Statystyki MOBA przedstawić gatunek w jaśniejszym świetle i zobaczyć, jakie postępy zrobił od pierwszego.
Kluczowe statystyki gatunku MOBA
W porządku, w pierwszej części przyjrzymy się niektórym kluczowym statystykom dotyczącym gatunku MOBA, aby zobaczyć, jak wygląda zaangażowanie użytkowników w niektóre z najpopularniejszych gier, a także zbadamy the najpopularniejsza gra — League of Legends. Rynek MOBA wygenerował miliardy dolarów przychodów, zarówno w przypadku wydań gier mobilnych, jak i PC.
League of Legends to najpopularniejsza gra MOBA z ponad 150 milionami graczy miesięcznie.
(Źródło: ActivePlayer)
- W listopadzie 2022 roku w grze było 149,9 miliona aktywnych graczy.
- W grze jest jednocześnie ponad 1 milion graczy.
- Średnia szczytowa dzienna liczba graczy w League of Legends w 2022 roku wyniosła 13 651 302.
Chociaż nie ma wątpliwości co do tego, że gatunek MOBA ma ogromną rzeszę zwolenników na chińskim rynku dzięki wydaniom mobilnych gier MOBA, królem zachodnich gier MOBA jest zdecydowanie League of Legends. Ta gra została stworzona przez rozgałęziony zespół, który pracował nad oryginalną grą Defense of the Ancients lub DotA, i została wydana w 2009 roku. Od tego czasu gra zyskała rozgłos jako jedna z najbardziej toksycznych, ale zabawnych gier dla graczy w każdym wieku grupa do gry.
Przewiduje się, że do 2025 roku sprzedaż gier MOBA przekroczy 490 milionów dolarów.
(Źródło: Media z wiadomościami finansowymi)
- Przychody branży MOBA wzrosły w 2020 roku o 43%.
- W 2021 r. liczba ta nadal rosła o 14% każdego miesiąca.
- W 2021 roku branża osiągnęła 300 milionów dolarów sprzedaży każdego miesiąca.
- Branża MOBA posiada największy segment rynku e-sportu na poziomie 40,9%.
Przychody generowane przez branżę MOBA w ujęciu rocznym i miesięcznym są bardzo imponujące, biorąc pod uwagę, że istnieją franczyzy gier, które nawet nie zbliżają się do miesięcznych zarobków gry MOBA. Wraz z rosnącą popularnością samych gier jesteśmy pewni, że branża będzie nadal rozwijać się wykładniczo.
Honor of Kings to pierwsza na świecie gra mobilna warta 10 miliardów dolarów.
(Źródło: Wieża sensoryczna)
- Brawl Stars zgromadził 320 milionów dolarów sprzedaży w 2021 roku.
- Mobile Legends: Bang Bang zgromadził ponad 210 milionów dolarów sprzedaży w 2021 roku.
Teraz ten jest trochę interesującym przypadkiem chińskiego rynku gier wideo, który prześwituje i pokazuje swój ogromny sukces z Honor of Kings. Gra została wydana w 2015 roku przez TiMi Studio, które jest spółką zależną Tencent. Z pewnej perspektywy Honor of Kings zarobił trzy razy więcej niż jest warta Bethesda.
Pokemon Unite przekroczyło 30 milionów pobrań w ciągu pierwszych siedmiu dni.
(Źródło: Wieża sensoryczna)
- W ciągu pierwszych dwóch dni uzyskano 15 milionów pobrań.
- Osiągnięcie 15 milionów pobrań zajęło Brawl Stars siedem dni.
- Miał największą premierę mobilnej gry MOBA w historii.
- Była to najczęściej pobierana gra na iOS w 59 krajach pierwszego dnia.
Pokemon Unite został wydany w 2021 roku i był trochę szokiem dla branży gier, ponieważ zwykle nie grupuje się Pokemonów i tego rodzaju gier razem, ale otrzymał stosunkowo pozytywne recenzje od IGN i SlashGear na 6/10. Z rozgrywki, którą widzieliśmy, Pokemon Unite jest dość kolorowy i łatwy do zrozumienia dla nowych graczy, więc jest to świetna gra wprowadzająca do gatunku MOBA.
Najczęściej pobieraną mobilną grą MOBA w lipcu 2022 r. jest Mobile Legends: Bang Bang z 4,7 mln pobrań.
(Źródło: Statista)
- Garena RoV: RoV DAY miał 2,8 miliona pobrań.
- Pokemon UNITE miał 2,4 miliona pobrań.
- Honor of Kings miał 2,2 miliona pobrań.
- League of Legends: Wild Rift miało 994 921 pobrań.
- Chińska wersja tego pierwszego miała 730 334 pobrań.
- Loan Chien Mobile miał 556 027 pobrań.
- MARVEL Super War miał 361 928 pobrań.
- Mobile Legends: Bang Bang VNC miało 294 418 pobrań.
- Arena of Valor miała 273 383 pobrań.
Niezbyt często możemy zobaczyć zaktualizowane dane dotyczące całkowitej sprzedaży mobilnych MOBA, więc te informacje z lipca będą musiały wystarczyć. Z tego, co widzimy, Mobile Legends: Bang Bang znacznie wyprzedza konkurencję z prawie 5 milionami pobrań w ciągu jednego miesiąca. Nie oznacza to jednak, że reszta najlepiej sprzedających się mobilnych gier MOBA ma słabą opinię. Trzy tytuły poniżej Mobile Legends: Bang Bang mają kilka milionów pobrań, a League of Legends: Wild Rift zbliża się do miliona pobrań.
Najbardziej dochodową mobilną grą MOBA w lipcu 2022 roku była Honor of Kings z przychodami w wysokości 162,28 miliona dolarów.
(Źródło: Statista)
- League of Legends: Wild Rift (edycja chińska) zarobiło 22,9 miliona dolarów.
- Mobile Legends: Bang Bang zarobiło 16,71 miliona dolarów.
- Garena RoV: RoV DAY zarobił 12,12 miliona dolarów.
- League of Legends: Wild Rift zarobiło 6,01 miliona dolarów.
- #Compass zarobił 4,29 miliona dolarów.
- Pokemon UNITE zarobił 1,7 miliona dolarów.
- Onmoyi Arena zarobiła 1,25 miliona dolarów.
- Arena of Valor zarobiła 0,45 miliona dolarów.
- Sen o trzech królestwach zarobił 0,39 miliona dolarów.
W tej linii statystyk widzimy jeszcze większą różnicę między wydajnością wszystkich tych tytułów, a Honor of Kings znów góruje nad resztą. 162 miliony dolarów to absolutne szaleństwo, jak na prostą grę mobilną, którą można zarobić w ciągu jednego miesiąca, a jej zarobki są stosunkowo stałe z miesiąca na miesiąc, więc jesteśmy pewni, że robią coś dobrze!
Gra MOBA Twitch i statystyki e-sportu
Teraz nadszedł czas, aby przyjrzeć się liczbie widzów niektórych najpopularniejszych gier MOBA na Twitchu, a także postępowi, jaki poczyniły wszystkie te gry w swoich scenach e-sportowych. Istnieje wiele gier i jeszcze więcej liczb do rozważenia, więc przejdźmy do tego.
SMITE, Dota 2 i League of Legends obejrzano na Twitchu w 2022 roku ponad 2,1 miliarda godzin.
(Źródło: SullyGnome)
- Dota 2 obejrzało 550 milionów godzin.
- League of Legends obejrzało 1,6 miliarda godzin.
- SMITE obejrzało 54 miliony godzin.
Tutaj widzimy, że te trzy gry MOBA zdołały zgromadzić ponad 2 miliardy godzin oglądanych na Twitchu, co jest ogromną liczbą, biorąc pod uwagę, że w dowolnym momencie jest sporo streamerów transmitujących grę. Na platformie jest więcej gier typu MOBA, ale te trzy można w tej chwili uznać za najpopularniejsze. Dla tych z was, którzy nie wiedzą, SMITE to zasadniczo trzecioosobowa gra typu MOBA z bogami z różnych mitologii.
SMITE, Dota 2 i League of Legends miały 38,4 miliona godzin transmisji na Twitchu w 2022 roku.
(Źródło: SullyGnome)
- Dota 2 miała 7,7 miliona godzin nadawania.
- League of Legends miało 27,9 miliona godzin nadawania.
- SMITE miał 1,8 miliona godzin nadawania.
Nie ma wiele do powiedzenia na temat całkowitej liczby godzin nadawania poza podkreśleniem faktu, że League of Legends jest zdecydowanie najpopularniejszą z trzech MOBA z ponad 20 milionami godzin nadawania więcej niż drugie miejsce, Dota 2.
Dota 2 dała 310,4 miliona dolarów w pulach turniejowych.
(Źródło: Zarobki e-sportowe)
- Od czasu premiery gry odbyło się 1709 turniejów Dota 2.
- The International 2021 miał najwyższą pulę nagród w wysokości 40 milionów dolarów.
- Każdy turniej międzynarodowy od 2014 roku miał pule nagród przekraczające 10 milionów dolarów, aż do 35 milionów dolarów.
Dota 2 jest zdecydowanie królem pul nagród MOBA, ponieważ ma fantastyczny system zbierania pieniędzy dla The International. Działa to w ten sposób, że Valve wypuszcza przepustkę bojową na kilka miesięcy przed rozpoczęciem The International, a procent wszystkich wpływów z przepustki bojowej trafia do końcowej puli nagród. W ten sposób The International może mieć niebotyczne pule nagród, a wielu graczy otrzymuje również mnóstwo gadżetów.
Najbardziej utytułowanym graczem Dota 2 jest Johan „N0tail” Sundstein z zarobkami w wysokości 7 184 163 $.
(Źródło: Zarobki e-sportowe)
- Brał udział w 130 turniejach.
- Zajmuje 1. miejsce na świecie.
- Zajmuje pierwsze miejsce w Danii.
Ta linia statystyk służy jedynie do pokazania nam, ile pieniędzy jest na stole dla odnoszącego sukcesy gracza Dota 2. N0tail jest legendarny w społeczności Dota 2 ze względu na to, że jest świetnym graczem, a tu i tam jest trochę memem. Osiągnięcie światowej klasy umiejętności i zwycięstwo w The International wymaga wiele pracy, ale zdecydowanie się opłaca.
League of Legends przekazało 98,3 miliona dolarów w pulach turniejowych.
(Źródło: Zarobki e-sportowe)
- Od czasu premiery gry odbyły się 2752 turnieje League of Legends.
- LoL World Championship miał najwyższą pulę nagród w wysokości 6,45 miliona dolarów.
- Pula nagród w każdych mistrzostwach świata od 2014 roku wynosiła ponad 2 miliony dolarów, aż do 5 milionów dolarów.
League of Legends nie ma podobnego systemu do zbierania pieniędzy, jak Dota 2, więc zrozumiałe jest, że pula nagród na Mistrzostwa Świata będzie znacznie niższa. Jednak większość drużyn i graczy na scenie e-sportowej League of Legends ma sponsorów, więc to kolejny bonus.
Najbardziej utytułowanym graczem League of Legends jest Lee „Faker” Sang Hyeok z zarobkami w wysokości 1,4 miliona dolarów.
(Źródło: Zarobki e-sportowe)
- Brał udział w 60 turniejach.
- Zajmuje 76 miejsce na świecie.
- Zajmuje pierwsze miejsce w Korei Południowej.
Ostatnia linia statystyk, które mamy dla Ciebie, dotyczy najbardziej znanego i odnoszącego największe sukcesy gracza League of Legends, Niezabijalnego Króla Demonów — Fakera. Faker jest ogólnie jednym z najbardziej znanych profesjonalnych graczy i ma długą historię dominacji na scenie e-sportowej oraz tworzenia jednych z najbardziej niesamowitych zagrań i klipów w historii gry.
Podsumowując
Jak widać w przedstawionych przez nas informacjach, gatunek MOBA jest jednym z najbardziej udanych gatunków gier w branży gier, gromadząc miliony fanów i zarabiając dzięki temu studiom miliardy dolarów przychodów. Te gry miały skromne początki, kiedy pierwsza gra typu MOBA zaczęła się jako prosta modyfikacja do Warcraft III, nazwana Defense of the Ancients. Był to krok do dodania większej ilości treści do tej gry, a wiele innych poszło w jej ślady. Prawie dwadzieścia lat po pierwszej grze odbyły się mistrzostwa świata, powstały memy, a gatunek MOBA zdecydowanie osiągnął świetność. Mamy szczerą nadzieję, że spodobały Ci się przedstawione przez nas informacje i że uzyskałeś odpowiedzi na wszystkie pytania. A tak przy okazji, osłabia Aureliona Sola.
Źródła
- „Liczba i statystyki graczy na żywo w League of Legends”. Aktywny gracz2022,
- „Najpopularniejsze aplikacje do gier MOBA na świecie w lipcu 2022 r., według pobrań”. statystyka2022,
- „Najpopularniejsze aplikacje do gier MOBA na świecie w lipcu 2022 r. według przychodów”. statystyka2022,
- „Szacuje się, że branża Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) przekroczy 490 milionów dolarów rocznej sprzedaży do 2025 roku”. Media z wiadomościami finansowymi2022,
- „Raport o stanie gier mobilnych MOBA 2021: Honor of Kings przekracza 10 miliardów dolarów, Pokémon Unite przekracza 30 milionów instalacji w 7 dni”. Wieża sensoryczna2021,
- „Johan „N0tail” Sundstein – gracz Dota 2”. Zarobki z e-sportu2022,
- „Dota 2”. Zarobki z e-sportu2022,
- „Tencent ma pierwszą na świecie grę mobilną wartą 10 miliardów dolarów”. TechRaptor2021,
- „Lee „Faker” Sang Hyeok – gracz League of Legends”. Zarobki z e-sportu2022,
- „Liga Legend”. Zarobki z e-sportu2022,
- „PORAZIĆ”. SullyGnome2022,
- „Dota 2”. SullyGnome2022,
- „Liga Legend”. SullyGnome2022,