Po udanej dominacji na lądzie i w przestworzach w World of Tanks i World of Warplanes, deweloper Wargaming skupił się na otwartych morzach. World of Warships oficjalnie wystartowało w 2015 roku, wprowadzając unikalną markę Wargaming polegającą na półhistorycznej walce maszynowej do działań wojennych na morzu.
Nie zajęło mi dużo czasu, aby zdać sobie sprawę, że World of Warships to zupełnie inne doświadczenie niż Czołgi i samoloty bojowe. World of Tanks pozwala graczom walczyć w różnych środowiskach, w których rozmieszczenie obiektów i ukształtowanie terenu mają znaczenie taktyczne. W World of Warplanes zasiądziesz za sterami metalowego ptaka lecącego po niebie z prędkością setek mil na godzinę. Ale w World of Warships nic nie stoi między tobą a torpedą. Jesteś ociężałym, unoszącym się w powietrzu kawałkiem metalu z ładunkiem wybuchowym i może kilkucentymetrowym pancerzem.
Taktyka zespołowa ponad indywidualną chwałę
Jeśli szukasz realistycznej symulacji bitwy morskiej, będziesz bardzo rozczarowany. World of Warships kontynuuje tradycję Wargaming polegającą na przekładaniu skomplikowanych elementów sterujących ogromnej machiny wojennej na prosty układ klawiatury i myszy. World of Warships nie próbuje tłumaczyć zawiłości manewrowania okrętem wojennym na 101 klawiszy lub mniej. Zamiast tego, jego głębię można znaleźć w mózgowej, drużynowej walce.
Okręty wojenne w World of Warships są powolne i ciężkie, a broń strzela w nieskończoność, a jej przeładowanie trwa jeszcze dłużej. Gracze angażują się w wojnę dalekiego zasięgu w trybie cross-play z kilometrami pustej przestrzeni między nimi. Pojedynczy milimetr może oznaczać różnicę między bezpośrednim trafieniem a kosztownym niewypałem.
Przy tak małym miejscu na błąd każdy ruch i działanie musi być przemyślane i zaplanowane. Krążenie wokół małej wyspy, aby ustawić statek w pozycji do prostego strzału z flanki, jest nie tylko skuteczne, ale masz dosłownie dziesiątki sekund na rozpętanie piekła na ich odsłoniętej stronie, zanim będą mogli oddalić się w bezpieczne miejsce.
Ale takie chwile indywidualnej chwały są nieliczne. Zamiast tego rozgrywka w World of Warships jest dużo bardziej defensywna. Większy nacisk kładzie się na pozycjonowanie i inteligentną koordynację zespołu oraz świadomość mapy. Każdy statek odgrywa istotną rolę, niezależnie od tego, czy jest to krążownik zwiadowczy, czy potężny pancernik. Dobry gracz może trafić w cel z odległości 4 kilometrów w około 50% przypadków; świetny gracz ustawiłby się tak, aby móc strzelać bez obawy przed odwetem.
Jednak dla nowicjusza ten nacisk na pracę zespołową może nie być tak oczywisty. Na najniższym poziomie gry gracze manewrują swoimi statkami bez celu i kierunku. Każdy strzał to szczęśliwy strzał, a gracze często spędzają tak dużo czasu skupiając się na tym, co jest przed nimi, że nie zdają sobie sprawy, że odizolowali się od swoich sojuszników. To zarówno zabawne, jak i frustrujące.
Na szczęście podstawowe koncepcje gry są na tyle proste, że każdy może je przyswoić i nauczyć się. Po pewnym czasie awansujesz poza najniższe poziomy. Wraz z ewolucją Twoich umiejętności będą ewoluować Twoje oczekiwania dotyczące pozycjonowania, komunikacji i koordynacji.
Statki Ahoj
Istnieją cztery typy statków, z których wszystkie oferują zupełnie unikalne style gry. Wszystkie mają różne prędkości, mogą być wyposażone w różne rodzaje broni — mają nawet pancerz w różnych miejscach, więc to, co może być skutecznym trafieniem jednego statku, może nic nie znaczyć dla drugiego. A twoje statki mogą być wyposażone w różnorodne wyposażenie i specjalny sprzęt, aby zwiększyć ich możliwości naprawcze lub zaoferować szersze możliwości zwiadu.
Lotniskowce są najdziwniejszym typem statku i niczym nie różnią się od pozostałych. Zamiast angażować się bezpośrednio w walkę między statkami, przewoźnicy siedzą na tylnych liniach i wystrzeliwują eskadry samolotów z bombami, by siać spustoszenie z nieba. Teoretycznie lotniskowce mają dodać do World of Warships odrobinę innej gry wieloosobowej firmy Wargaming, World of Warplanes.
W praktyce lotniskowce są nudne zarówno do gry, jak i obrony. Zamiast zadawać uszkodzenia w częściach, eskadry samolotów, które wysyłasz, zadają uszkodzenia w czasie. Oznacza to, że styl gry lotniskowcem to przyziemna pętla polegająca na wylatywaniu samolotami, zbliżaniu się do zasięgu ataku i zrzucaniu bomb. Mechanika lotu jest niezwykle uproszczona — daleko jej do ekscytujących akrobacji powietrznych w World of Warplanes. Gdyby nie były tak skuteczne przeciwko krążownikom liniowym, nie wyobrażam sobie, by ktokolwiek w ogóle chciał grać lotniskowcami.
Mówiąc o krążownikach liniowych, sposób penetracji pancerza w World of Warships wyraźnie faworyzuje większe typy okrętów. Gra działa na półrealistycznym systemie „Cytadela”. Cytadela to miejsce, w którym przechowywane są najważniejsze elementy statku i zwykle znajduje się gdzieś w pobliżu środka korpusu. Większość nowych graczy może nie być tego świadoma, ale twoje torpedy i pociski nie zadają pełnych obrażeń twoim wrogom. Tylko bezpośrednie trafienie w cytadelę zadaje 100% uszkodzeń statkowi — wszystko inne zadaje tylko 10-30% uszkodzeń. Na większości statków kadłub wokół cytadeli ma najgrubszy pancerz. Oznacza to, że dla maksymalnej skuteczności potrzebujesz amunicji, która przebije ten pancerz i eksploduje w cytadeli. Oznacza to, że większość losowych meczów, w które wskoczysz, będzie zdominowana przez pancerniki — najpotężniejsze i najgrubiej opancerzone z typów statków.
Ona wygląda
Jedną rzeczą, na którą zdecydowanie warto zwrócić uwagę, jest to, jak dobrze World of Warships nadal wygląda pięć lat po premierze. Wargaming wykonał dobrą robotę, nadążając za rosnącymi standardami wizualnymi branży gier. Ci, którzy mają słabszy sprzęt, mają do dyspozycji mnóstwo suwaków i pokręteł w ustawieniach graficznych, które można zmniejszyć, aby poprawić wydajność. Nawet przezroczystość menu i renderowanie małych obiektów na twoim statku można dostosować lub usunąć, więc jest dużo miejsca na optymalizację”.
Szlifuj lub umrzyj
Nie wszystkie statki są od razu dostępne. Wygrywanie meczów i dobre wyniki w walce dają punkty, które idą na zwiększenie Twojego poziomu. Odblokowując nowe poziomy, zyskujesz dostęp do bardziej zaawansowanych i potężnych okrętów wojennych.
Walka na najwyższych poziomach to niezaprzeczalnie największa frajda w tej grze. Wszystkie okręty poziomu 7 i wyższych są niezwykle potężne, a wyższy ogólny poziom umiejętności graczy sprawia, że walka jest bardziej wciągająca. Zespoły komunikują się więcej, omawiając taktykę i ogólną strategię. Poproś o kopię zapasową, a otrzymasz ją. Gracze poważniej podchodzą do wygrywania — nie można tego oczekiwać od niższych kręgów. To niefortunne, że zdecydowana większość graczy nigdy nie dotknie tych wyższych poziomów. Nie jest to nawet kwestia poziomu umiejętności, ale zainwestowanego czasu (lub wydanych pieniędzy).
O ile nie chcesz wydawać prawdziwych pieniędzy na poziomy i dopalacze doświadczenia, odblokowanie nawet statków wyższych poziomów może zająć miesiące. A kiedy już uzyskasz dostęp do wyższych poziomów, musisz zdobywać doświadczenie tylko po to, aby kupować statki, aby mieć szansę na walkę w bitwie. Piorunując się na szczyt, wydajesz walutę w grze na naprawę statków i uzupełnianie amunicji.
Odblokowanie wszystkich okrętów w gałęzi dla jednego kraju kosztuje prawie 1 milion PD. To około 4000 gier. Zakładając, że gra trwa 15 minut, daje to 1000 godzin gry na zbadanie jednej gałęzi statków dla jednego kraju. Pamiętaj, że w tej grze występują cztery typy statków (niszczyciel, krążownik, pancernik, lotniskowiec) i sześć narodów. Nie możesz realistycznie oczekiwać, że odblokujesz wszystko w tej grze bez wydawania znacznej kwoty pieniędzy.
Nie oznacza to, że World of Warships to tytuł typu pay-to-win — zdecydowanie nie. Ale zdecydowanie jest to gra typu pay-to-progress. Na szczęście masz kody, które pomogą Ci lepiej zacząć.
Świetne codzienne doświadczenie
Jeśli odblokowanie każdego statku i osiągnięcie najwyższych poziomów gry nie ma dla ciebie znaczenia, to jest w porządku. Chociaż wyższe poziomy oferują ładniejsze i mocniejsze statki, rozgrywka na niższych poziomach wciąż dostarcza dużo zabawy. Przebicie się przez kadłub okrętu idealnie wycelowaną salwą przyprawia o szybsze bicie serca bez względu na poziom, na którym gracie, a doskonała pozycja i zrozumienie składu drużyny przydadzą się wam, nawet jeśli nie gracie okrętem premium.
Czy jest to zgodne z prawdą historyczną? Zupełnie nie. Ale World of Warships, podobnie jak wcześniejsze Worlds of Tanks i Warplanes, to absolutny hit. W niczym nie przypomina tych dwóch gier, ale nadal ma rodowód i podejście Wargaming.
Ma również ten sam restrykcyjny system progresji gracza, choć na szczęście nadal jest to gra w dużej mierze oparta na umiejętnościach. Niewprawny gracz z grubym portfelem może być w stanie odblokować wyższe poziomy szybciej niż zwykły gracz, ale nadal będzie przegrywał wszystkie swoje gry, dopóki nie poprawi się w grze. Jeśli chodzi o rozgrywkę, World of Warships jest całkowicie sprawiedliwy — po prostu cenią twój czas inaczej niż płacący gracz. Nie jestem też pewien, czy to świetna sprawa.
Biorąc pod uwagę, jak wspaniałe są efekty wizualne i statki, zwłaszcza na wyższych poziomach, szkoda, że tak duża część gry jest utrzymywana za tym, co zasadniczo jest blokadą czasową. Ale jeśli nie szukasz najnowszej błyszczącej zabawki do swojej kolekcji i chcesz po prostu poczuć niezobowiązującą zabawę okrętem wojennym, nic nie przebije głupiego dreszczyku emocji związanego z bójką średniego poziomu.