Największe firmy z branży gier wideo wypracowały sobie całkiem niezłą markę, ale jaka jest specyfika ich sukcesu? Aby jak najdokładniej przedstawić całą branżę gier, przedstawimy listę największe firmy zajmujące się grami wideo a także kilka statystyk wokół nich, abyś mógł dokładnie zrozumieć, dlaczego są tak masywne. Mamy szczerą nadzieję, że dowiesz się czegoś nowego o swoich ulubionych grach!
Sony: 24,9 miliarda dolarów przychodów z gier
Nic dziwnego, że pierwsze miejsce należy do Sony Group Corporation. Sony została założona w 1946 roku jako firma, która sprzedawała głównie urządzenia do gotowania ryżu i radia, ale w 1994 roku przeniosła swoją linię produkcyjną na gry wideo i sprzęt do gier. Od tego czasu widzieliśmy wiele konsol firmy, głównie z serii Playstation. , który odegrał znaczącą rolę w przychodach firmy w wysokości 88,301 mld USD w 2022 roku.
Oprócz konsol mamy też ogromną liczbę gier z Playstation, z najlepiej sprzedającą się grą tej firmy — Marvel’s Spider-Man, sprzedającą się w ponad 33 milionach sztuk. W okresie od 2018 do 2022 roku Sony sprzedało ponad 58,4 miliona tytułów własnych i aż 338,9 miliona sprzedaży za pośrednictwem platformy Playstation.
Microsoft: 16,3 miliarda dolarów przychodów z gier
Microsoft jest zdecydowanie jedną z wiodących firm na świecie, jeśli chodzi o wszystko po trochu, nie tylko o przychody z gier. Najpopularniejszym aspektem firmy Microsoft jest system operacyjny komputera, z którego korzysta większość ludzi na świecie — Windows. Firma Microsoft została założona 5 kwietnia 1975 roku w Albuquerque w stanie Nowy Meksyk przez Billa Gatesa i Paula Allena w celu opracowania interpreterów języka BASIC dla Altaira 8800, ale stopniowo rosła sława, gdy zaczęła rozwijać systemy operacyjne.
Oryginalna konsola Xbox została opracowana w 2001 roku i stała się natychmiastowym światowym hitem, wchodząc na rynek sprzętu i tworząc nową generację graczy oraz poszerzając branżę gier na lepsze. Microsoft ma 16,28 miliarda dolarów przychodów z gier, a niektóre z najpopularniejszych gier wszechczasów, takie jak Minecraft, seria Halo i Gears of War, mają tak wysokie przychody.
Nintendo: 15,3 miliarda dolarów przychodów z gier
Nintendo jest odpowiedzialne za stworzenie jednych z najbardziej pamiętnych i przyjemnych dzieciństwa dla wielu z was, którzy to czytają, ponieważ był to jeden z największych producentów konsol w historii, wymyślający takie klasyki, jak Nintendo DS, Game Boy, Wii i wiele innych. ostatnio Nintendo Switch. Firma została założona 23 września 1889 roku w Kioto w Japonii jako firma produkująca karty do gry.
Od tego czasu przychody Nintendo wzrosły do miliardów, ponieważ wypuszczali coraz więcej konsol i wyrobili sobie markę, publikując jedne z najbardziej kultowych gier w historii — The Legend of Zelda, Super Mario i Pokemon. W sumie firma zarobiła ponad 15,3 miliarda dolarów przychodów z gier.
Tencent: 13,9 miliarda dolarów przychodów z gier
Tencent to chińska firma, która specjalizuje się głównie w grach mobilnych, ale jej początki były związane z tablicami do obsługi wiadomości błyskawicznych, gdy została założona 11 listopada 1998 roku. Z biegiem czasu Tencent rozszerzył swoje korzenie również w grach, publikując niektóre najpopularniejsze gry, takie jak PUBG: Mobile, PUBG, Call of Duty Online i Ring of Elysium.
Jednym z głównych powodów, dla których Tencent ma tak wysoką kapitalizację rynkową i przychody w wysokości 13,9 miliarda dolarów, jest fakt, że firma posiada inne gry wydane przez inne studia. Na przykład Tencent jest właścicielem Riot Games, twórcy czegoś, co można by nazwać najlepszą grą MOBA na świecie — League of Legends. To ogromna gra, a jej sukces ma sens.
Activision Blizzard: 8,8 miliarda dolarów przychodów z gier
Jeśli chodzi o popularność, to niezwykle trudno znaleźć odpowiednik dla Activision Blizzard. Jest to stosunkowo młoda spółka joint venture, założona 9 lipca 2008 r. z połączenia Activision i Blizzarda, która zrodziła jedne z najpopularniejszych gier wszechczasów. Mowa oczywiście o Call of Duty, Overwatch, a także World of Warcraft.
W sumie firma ma przychód w wysokości 8,8 miliarda dolarów, co jest o kilka kroków przed początkowymi przewidywanymi przychodami w 2008 roku, które wyniosły 1,8 miliarda dolarów. W przeciwieństwie do niektórych innych firm z tej listy, Activision Blizzard nie zaczął produkować kart ani sprzętu gospodarstwa domowego, ale od razu zaczął tworzyć gry i oprogramowanie do gier.
Electronic Arts: 5,6 miliarda dolarów przychodów z gier
Teraz dochodzimy do jednej z najbardziej kontrowersyjnych firm zajmujących się grami wideo na tej liście — EA. EA wyprodukowało jedne z najlepszych i najpopularniejszych gier wszech czasów, takie jak seria FIFA, seria Battlefield, NHL, Madden, Need For Speed i wiele innych. Firma została założona 27 maja 1982 r. przez Trip Hawkinsa i nadal gromadzi bardzo godne pozazdroszczenia przychody, osiągając do tej pory 5,6 miliarda dolarów przychodów z gier.
Powodem kontrowersji jest to, że wydaje się, że firma popadła w zły nawyk wyciskania pieniędzy od swoich użytkowników poprzez mikrotransakcje w grze, które ma wiele z ich gier. Zamknęli jedną z najlepszych serii horrorów — Dead Space, ponieważ nie przynosiła zysków i są autorami najbardziej negatywnie oceniony komentarz w historii Reddita dotyczące transakcji dotyczących gry Star Wars.
Epic Games: 5,1 miliarda dolarów przychodów z gier
Epic Games jest w rzeczywistości pododdziałem Tencent, ale i tak stanowi dużą część swoich przychodów dzięki fantastycznym grom, które przez lata zyskały popularność na całym świecie. Firma została założona w 1991 roku przez Tima Sweeneya jako próba systemów komputerowych, ale w naturalny sposób skierowała się w kierunku produkcji gier, a pierwszą grą firmy była ZZT, gra logiczna.
Od tego czasu firma osiągnęła ponad 5,1 miliarda dolarów przychodów i wypuściła jedne z najpopularniejszych gier w historii gier. Zdecydowanie najwyższą wydajnością jest Fortnite, która codziennie przyciąga ponad 30 000 000 graczy. Inne godne uwagi tytuły Epic Games to Unreal Tournament, Fall Guys i Dauntless.
Take-Two Interactive: 3,4 miliarda dolarów przychodów z gier
Take-Two Interactive miało dość skromne początki, założone przez 21-letniego Ryana Branta w 1993 roku. Ryan chciał rozwinąć działalność jako młody dyrektor generalny, który chciał wyrobić sobie markę niezależnie. Firma początkowo miała kilka mniejszych wydań gier w postaci Start Crusader, ale wszystko się zmieniło, gdy przejęła kilku głównych twórców gier, a mianowicie Rockstar Games i 2K.
Od tego czasu firma zgromadziła ponad 3,4 miliarda dolarów przychodów z gier i wyrobiła sobie markę jako jedna z największych firm holdingowych gier wideo. Rockstar Games i 2K to legendarne studia, które wyprodukowały jedne z najlepszych gier w historii, takie jak GTA V i Red Dead Redemption.
Ubisoft: 2,5 miliarda dolarów przychodów z gier
Ubisoft jest porównywalny do Electronic Arts, jeśli chodzi o niezapomniane gry, które produkują. Została założona w 1986 roku przez Yves, Christian, Claude, Michel i Gérard Guillemot, pięciu braci urodzonych w Bretanii. Ubisoft miał swój początek w grach wideo dzięki Playstation 2 i Rayman Revolution. Firma osiągnęła 2,5 miliarda dolarów przychodów z gier dzięki jednemu z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek powstały.
Większość dzisiejszych graczy słyszała o Assassin’s Creed, Far Cry, serii Tom Clancy i kilku innych tytułach. Te franczyzy stworzyły jedne z najlepszych momentów w historii gier, w szczególności dzięki Far Cry i Assassin’s Creed.
Bandai Namco: 2 miliardy dolarów przychodów z gier
Ostatnią firmą produkującą gry wideo, którą mamy dla Ciebie, jest Bandai Namco Entertainment, japońska firma zajmująca się grami wideo założona w 2006 roku w Tokio. Firma zaczęła tworzyć gry wideo po założeniu, w przeciwieństwie do niektórych innych firm z tej listy. Jedną z cech charakterystycznych firmy jest niesamowicie wysoka trudność niektórych gier, które tworzą.
Bandai Namco ma ponad 2 miliardy dolarów przychodów z gier, a większość z nich wynika z najlepiej sprzedającej się serii: Dark Souls. Dark Souls to jedna z najtrudniejszych serii gier wideo wszech czasów obok Bloodborne, Sekiro i najnowszej gry Elden Ring. Niska liczba pracowników firmy mówi nam, że nie potrzebujesz dużej ilości siły roboczej, aby odnieść sukces.
I to by było wszystko, co w tej chwili mamy do powiedzenia o największych firmach zajmujących się grami wideo na świecie. Jak widać, niektóre z tych firm mają absolutnie ogromne kapitalizacje rynkowe, które są trudne do zrozumienia, a ich łączne przychody z gier są również bardzo wysokie. Dzięki przedstawionym statystykom widzimy również, że nie musisz odnosić sukcesu, gdy tylko zaczniesz, ponieważ niektóre z tych firm miały bardzo różne początki, zanim znalazły gry, czy to przy produkcji kart do gry, czy w sprzęcie AGD. Mamy szczerą nadzieję, że ta lista okazała się pomocna i nauczyłaś się czegoś nowego!