Klasyki na Nintendo 64 to zestaw gier, które na zawsze odmieniły rynek gier wideo i zapisały się na kartach historii elektronicznej rozrywki. Choć minęło już ponad 20 lat od premiery konsoli N64, wiele tytułów wydanych na tę platformę wciąż uznawanych jest za arcydzieła. W niniejszym artykule przyjrzymy się sześciu niezwykle wpływowym produkcjom, których nie można pominąć w zestawieniu kultowych gier na Nintendo 64.
Mario Kart 64 - kultowa gra wyścigowa
Mario Kart 64 to trzecia odsłona niezwykle popularnej serii gier wyścigowych z bohaterami Nintendo w rolach głównych. Gra zachwycała nie tylko oprawą graficzną jak na owe czasy, ale przede wszystkim świetną, wciągającą rozgrywką. Do wyboru mamy 16 postaci ze świata Mario oraz 8 tras, w tym kultowy już Rainbow Road. Każda postać ma swoje unikatowe statystyki, dzięki czemu wybór odpowiedniego bohatera ma znaczenie strategiczne. Podczas wyścigów możemy wykorzystywać power-upy i pułapki, aby utrudnić zadanie rywalom. Mario Kart 64 jako pierwszy wprowadził tryb 4-osobowej gry wieloosobowej. Do dziś uchodzi za jedną z najlepszych gier wyścigowych w historii.
Najlepsze tory i trasy
W Mario Kart 64 każda trasa ma swój niepowtarzalny charakter. Kultowy Rainbow Road to trasa pełna zakrętów i loopingu, z której łatwo spaść w otchłań. Kalimari Desert biegnie przez pustynię, gdzie często zrywa się burza piaskowa. Boo Lake dzieje się nocą nad jeziorem nawiedzanym przez duchy. Sherbet Land to z kolei trasa po lodowcu pełna śliskich nawierzchni. To tylko niektóre z najbardziej charakterystycznych i lubianych torów w tej grze.
Postacie i ich umiejętności
W Mario Kart 64 dostępnych jest aż 16 grywalnych postaci. Każda z nich różni się statystykami w zakresie prędkości, przyspieszenia i masy. Lekkie postacie jak Yoshi mają większe przyspieszenie, ale za to ciężkie jak Bowser lub Donkey Kong łatwiej wypchnąć z toru. Ważne jest dobranie odpowiedniej postaci do swojego stylu jazdy. Poza statystykami, poszczególne postacie mają też unikalne animacje i dźwięki.
Tryby rozgrywki dla wielu graczy
Jedną z największych zalet Mario Kart 64 jest możliwość rywalizacji nawet 4 osób na podzielonym ekranie. Sama gra pozwalała na rozgrywkę w trybie Grand Prix lub pojedynczego wyścigu. Jednak dzięki rozbudowanemu trybowi multiplayer, Mario Kart 64 zapewniał godziny zabawy w towarzystwie znajomych. Szczególnie emocjonujące potrafiły być pościgi drużynowe, gdzie dwóch graczy współpracowało ze sobą. To sprawiło, że gra na długo zagościła w domowych zestawach do gier.
Super Mario 64 - przełom w platformówkach 3D
Super Mario 64 to gra, która na zawsze odmieniła oblicze platformówek. Była jedną z pierwszych gier tego gatunku w pełni 3D, ustanawiając nowe standardy w kontroli i projektowaniu poziomów. Przygodę rozpoczynamy na zamkowym dziedzińcu, skąd mamy dostęp do 15 różnorodnych plansz. Naszym zadaniem jest zbieranie gwiazdek ukrytych na poziomach, aby odblokować kolejne lokacje. Grę wyróżniała niespotykana jak na owe czasy swoboda ruchu i odkrywania świata. To sprawiło, że Super Mario 64 na zawsze odmienił sposób myślenia o grach platformowych.
Innowacyjna rozgrywka i sterowanie
Twórcy Super Mario 64 musieli opracować system kontroli od podstaw, jako że dotychczasowe gry 2D nie dawały takiej swobody ruchu. Efektem był rewolucyjny jak na owe czasy model sterowania, który stał się wzorem dla wielu gier 3D. Manipulowanie kamerą za pomocą przycisków C pozwalało obserwować otoczenie z różnych perspektyw. Mario mógł nie tylko biegać i skakać, ale też wykonywać ataki obrotowe i salta. To otworzyło zupełnie nowe możliwości eksploracji trójwymiarowych poziomów.
Ciekawostki związane z produkcją gry
W fazie produkcji Super Mario 64 nosił roboczą nazwę Super Mario FX, gdyż twórcy planowali wykorzystać układ Super FX znany z gier na SNES. Ostatecznie zrezygnowano jednak z tego pomysłu. Początkowo planowano także wprowadzenie systemu obrażeń dla Mario - im więcej stawałby się poobijany, tym gorzej sterowałby się jego model. Z tego również zrezygnowano, chociaż animacje obrażeń zostały w grze. Ciekawostką jest też fakt, że twórcy nagrali ponad 300 dźwięków tylko na potrzeby odgłosów deptania Mario.
Ukryte sekrety i bonusowe poziomy
Mimo stosunkowo niewielkiej liczby plansz, Super Mario 64 kryje w sobie mnóstwo sekretów. Na każdym z poziomów znajdziemy ukryte przejścia, monety gwiazdki i skrzynie z nimbusami. Oprócz standardowych misji jest też szereg zadań dodatkowych i bonusowych poziomów, jak akwarium z pływającym Mário. Do odblokowania jest też tajemniczy kapelusz skrzydlaty oraz możliwość gry postacią Yoshi. To sprawia, że Super Mario 64 zachęca do eksploracji i odkrywania nowych elementów.
The Legend of Zelda: Ocarina of Time - kamień milowy w historii gier
The Legend of Zelda: Ocarina of Time uchodzi za jedną z najważniejszych i najbardziej wpływowych gier w historii. Podobnie jak Mario 64, zdefiniowała ona na nowo zasady projektowania gier akcji w 3D. Tytuł wprowadzał mnóstwo unikalnych i przełomowych rozwiązań z zakresu walki, eksploracji i opowiadania historii. Nic więc dziwnego, że pod wieloma względami wyznaczyła nowy kierunek dla całego gatunku gier przygodowych. Do dziś uchodzi za jedno z najlepszych dokonań studia Nintendo.
Rewolucyjna oprawa audio-wizualna jak na tamte czasy
Jak na możliwości Nintendo 64, Ocarina of Time zachwycała niezwykłą jak na tamte czasy oprawą graficzną. Rozległe, szczegółowe lokacje wypełnione były wieloma obiektami i postaciami. Twórcy zadbali też o świetną oprawę dźwiękową - charakterystyczne melodie do dziś kojarzą się z tą produkcją. Na pochwałę zasługuje też płynna animacja postaci, zarówno podczas eksploracji jak i walki. Dla wielu graczy Ocarina of Time była prawdziwą ucztą dla oczu i uszu.
Interesujący świat, postacie i fabuła
Kolejnym atutem gry był niezwykle ciekawy, szczegółowy świat. Hyrule kryło w sobie mnóstwo zakamarków do odkrycia, od gęstych lasów po zamarznięte jaskinie. Każdy region miał swój klimat i styl. Niezwykłą dbałość twórcy włożyli w zaprojektowanie postaci, w tym różnorodnych przeciwników. Istotnym elementem była też filmowa, wciągająca fabuła z wątkami podróży w czasie, która wprowadzała w nastrój przygody.
Walka i system rozwoju postaci
Sporym osiągnięciem było przeniesienie walki z perspektywy trzeciej osoby do trójwymiarowej przestrzeni. System targetowania wroga pozwalał na precyzyjne ciosy, a same starcia były zróżnicowane i wymagały użycia odpowiedniej broni lub techniki. Rozwój postaci również został zrealizowany w interesujący sposób - zdobywane przedmioty i umiejętności pozwalały na dostęp do wcześniej niedostępnych obszarów. Te rozwiązania sprawiły, że walka i eksploracja w Ocarina of Time były niezwykle satysfakcjonujące.
Star Wars: Rogue Squadron - moc przygód w galaktyce Gwiezdnych Wojen
Fani Gwiezdnych Wojen z pewnością ucieszyli się z premiery Star Wars: Rogue Squadron. Gra pozwalała wcielić się w pilota Rebelii i stanąć za sterami kultowych statków z sagi, takich jak X-Wing i Snowspeeder. Rozgrywka skupiała się na realizacji różnorodnych misji powietrznych i kosmicznych osadzonych w świecie Star Wars. Nie brakowało emocjonujących pościgów, strzelanin i unikania przeszkód. Dbałość o szczegóły związane z filmowym uniwersum sprawiła, że była to jedna z najlepszych adaptacji Gwiezdnych Wojen.
Sterowanie statkami kosmicznymi w różnych misjach
Gracze mieli do dyspozycji cały hangar statków znanych z filmów, w tym X-Winga, A-Winga, czy Snowspeedera. Każdy statek miał inne właściwości i uzbrojenie. Misje były zróżnicowane - od prostych pościgów, po skomplikowane operacje z udziałem większych okrętów. Nie brakowało też misji, w których trzeba było przetransportować ładunek lub zniszczyć określone cele. Z powodzeniem oddano wrażenie pilotowania zfilmowanych statków kosmicznych z sagi.
Możliwość gry wieloosobowej (split screen)
Oprócz kampanii dla jednego gracza, Rogue Squadron zapewniał też rozbudowany tryb gry wieloosobowej dla dwóch graczy w podziale na split screen. Były dostępne specjalne areny oraz możliwość wspólnej rozgrywki w wybranych misjach. To zdecydowanie podnosiło i tak dużą atrakcyjność gry. Rywalizacja z żywym przeciwnikiem jeszcze bardziej angażowała i pozwalała wykorzystać w praktyce swoje umiejętności pilota.
Odwzorowanie klimatu filmowego pierwowzoru
Twórcom udało się oddać klimat i wygląd znany z filmów Gwiezdne Wojny. Oprawa audiowizualna była bardzo dopracowana jak na możliwości N64 - poszczególne statki i lokacje wyglądały jak żywcem wyjęte z ekranu. Rozgrywka była bardzo dynamiczna i oddawała realia szybkich pościgów kosmicznych myśliwców znanych z pierwowzoru. Dbano też o detale, jak dialogi postaci znanych z sagi. Dla fanów Gwiezdny
Podsumowanie
Klasyki na Nintendo 64 to zestaw produkcji, które na stałe wpisały się w historię elektronicznej rozrywki. Choć od ich premiery minęły już dekady, wciąż uznawane są za wzorcowe przykłady dobrze zaprojektowanych gier. Tytuły takie jak Mario Kart 64, Super Mario 64, Legend of Zelda: Ocarina of Time czy Star Wars: Rogue Squadron zdefiniowały na nowo gatunki, w których się pojawiły. Rewolucyjne jak na tamte czasy rozwiązania w zakresie rozgrywki, oprawy audio-wizualnej i sterowania sprawiły, że do dziś są one studiowane przez początkujących twórców gier. Choć od premiery Nintendo 64 minęły już dwie dekady, wracamy do tych tytułów, aby przeżyć je po raz kolejny. To chyba najlepszy dowód na ponadczasowość prawdziwych klasyków.